سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که پوشش شرم گزیند کس عیب او نبیند . [نهج البلاغه]
گناباد
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» فرماندار گناباد:انتخاب غیراصولی مشکلات جامعه را افزایش می دهد

  فرماندار گناباد گفت: اداره صحیح شهر و روستا به انتخاب درست مردم وابسته است.
محمد صفایی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در هر سال یک انتخابات برگزار شده و این نماد مشارکت مردم و نماد تحقق اراده مردم در اعمال نظرشان برای اداره حاکمیت و جامعه است. وی یکی از این نمادهای مشارکت را انتخابات شورای شهر و روستا دانست و گفت: شوراهای شهر و روستا با تدبیر خود می توانند امور محلی- خدماتی- رفاهی، فرهنگی و آموزشی را در حوزه اختیارات محلی برنامه ریزی و اجرا نمایند.
وی با بیان این که هنوز دهیاریهای روستا هویت خود را پیدا نکرده اند، گفت: تنها نهادی که درآمد و خرجشان را تعیین می کنند شوراها هستند. بنابراین مردم باید واقف باشند که چه تصمیم مهمی در انتخابات می گیرند.
فرماندار گناباد تصریح کرد: با انتخاب غیراصولی نباید انتظار داشت که مشکلات جامعه برطرف شود، بنابراین مردم باید در انتخاب خود گزینشی صحیح مبتنی بر شایستگی داشته باشند و کسانی را انتخاب کنند که مصلحت اجتماعی را بر مصلحت شخصی خود ترجیح بدهند.
وی افزود: تا زمانی که مردم بالای ده و پایین ده را در نظر بگیرند، بدانند که همین وضعیت باقی خواهد بود.
فرماندار گناباد با اشاره به کمیت و کیفیت داوطلبان ثبت نام شده در این دوره در شهرستان گفت: در این دوره استقبال خوبی شده به طوری که معدل تحصیلات افراد ثبت نام شده در حوزه شهری لیسانس است.
وی گفت: از 113 نفری که در پنج نقطه شهری ثبت نام کرده اند 68 نفر لیسانس و بالاتر 21 نفر فوق دیپلم و 24 نفر دیپلم هستند. همچنین در حوزه روستایی 583 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد 123 نفر دیپلم، 37 نفر فوق دیپلم و 36 نفر لیسانس و بقیه زیر دیپلم هستند.
صفایی افزود: در 76 روستا که جمعیتی بالاتر از 20 خانوار دارند، انتخابات روستایی برگزار می شود.
وی تعداد شعبه های اخذ رأی پیش بینی شده را 125 شعبه ثابت ذکر کرد و گفت: با توجه به همزمانی انتخابات شوراها و خبرگان رهبری 250 صندوق وظیفه جمع آوری آرا را بر عهده خواهند داشت و در مجموع حدود 4 هزار نفر در هیأتهای اجرایی- نظارت بازرسی کار رأی گیری را انجام می دهند. وی افزود: همچنین 9 صندوق سیار برای انتخابات خبرگان در نظر گرفته شده است.

  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » احمد ( شنبه 85/8/27 :: ساعت 9:3 عصر )
»» قدس: «قصبه» ؛ شاهکاری که ناشناخته مانده است

 شهر گناباد براساس شاهنامه فردوسی، عرصه جنگ و حماسه دوران اساطیری بوده است. همچنین وجود دو محوطه وسیع باستانی اروک و حصار به عنوان زیستگاه جوامع باستانی متمدن مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد نمود عینی از قدمت و ریشه های تاریخی گناباد است.




هزار و 117 رشته قنات و نیز قنات قصبه یک شاهکار بشری به عنوان نمودی از سختکوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایه حیات در این خطه بوده که کمتر معرفی شده است.
در خصوص زمان حفر قنات قصبه شهر گناباد داستان معروف 12 رخ در شاهنامه فردوسی آن را به قبل از کیخسرو نسبت می دهد، با این حال مورخان بنیاد قنات قصبه را به دوره هخامنشی نسبت داده اند.
براساس بررسیهای میدانی، طول رشته های هشتگانه قنات قصبه 33 هزار و 133 متر و عمق مادر چاه آن 300 متر است. این قنات دارای 500 حلقه چاه، 33 کیلومتر طول و افزون بر 73 میلیون مترمکعب خاکبرداری داشته است. این قنات بعد از تحمل چندین زلزله ویران کننده و همچنین خشکسالیهای متمادی هم اینک 150 لیتر آب در ثانیه به مزارع کشاورزان سنتی و خرده مالک اهدا می کند.
قنات قصبه گناباد روزگاری از هشت رشته آب جاری بوده، ولی هم اکنون به دو رشته کاهش یافته و به گونه ای شگفت انگیز آب هر کدام از آنها 10 درجه سانتیگراد با یکدیگر اختلاف دما دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد در مورد این قنات گفت: متأسفانه طرح جامع گردشگری برای قنات قصبه انجام نشده که در صورت تهیه طرح، قابلیت جذب گردشگران خارجی را نیز دارد.
مهندس علیرضا شناسایی افزود: فعالیت سازمانها و ارگانهایی که می توانند سرمایه گذاری کنند و مشارکت بخش خصوصی در طرحهای گردشگری بسیار ضعیف است، در صورتی که می توان با برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری، بیشترین گردشگر را در بخش آب و قنات جذب کرد.
وی افزود: دفاتر مسافرتی نیز در سطح استان و کشور به راحتی گردشگران را از کنار این شهر تاریخی عبور می دهند، ولی حتی اندک اشاره ای به سابقه و آثار گرانبهای این خطه نمی کنند.
وی ادامه داد: تا جایی که توان داشته ایم نسبت به شناساندن آثار تاریخی این شهرستان تلاش کرده ایم، ولی اعتبارات و امکانات سازمان کافی نیست.
شناسایی افزود: از 250 اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد 145 اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که از این حیث رتبه دوم بعد از مشهد را دارا می باشد.

  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( شنبه 85/8/27 :: ساعت 8:51 عصر )
»» قدس: به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار؛ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه ای ب

  رئیس مرکز آموزش فنی حرفه ای گناباد گفت: با گذشت هشت ماه از ابتدای سال برای ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه ای بجستان اعتباری اختصاص نیافته است.
علی هوشمند افزود: برای نخستین بار چهار رشته جدید جوشکاری کد پتروشیمی، لوله کشی گاز خانگی و تجاری، تعمیر لوازم سرد کننده خانگی و تجاری و تعمیر لوازم گازسوز در این مرکز راه اندازی شده که کارآموزان بیشتر شهرهای خراسان رضوی در آن آموزش می بینند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 430 نفر در این مرکز کارآموزی می کنند و علاوه بر آن دو تیم سیار و ثابت در شهرهای کاخک و بجستان و گناباد در 6 رشته آموزشی برای خواهران علاقه مند به صورت رایگان آموزشهای مهارتی ارایه می دهند.
هوشمند اضافه کرد: با تلاشهای صورت گرفته از سوی مربیان این مرکز تاکنون رتبه های اول استانی و کشوری تا چهارم کشوری در رشته های مختلف کسب شده است.
وی افزود: برای تجهیز کارگاه های مختلف این مرکز آموزشی در سال جاری حدود 900 میلیون ریال هزینه شده است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( شنبه 85/8/27 :: ساعت 8:49 عصر )
»» قدس: فرهنگیان گنابادی:چرا ما را به فردوس و تربت حیدریه می فرستید

جمعی از فرهنگیان گناباد با ارسال نامه ای به دفتر روزنامه قدس خواستار تجدیدنظر در محل برگزاری کلاسهای آموزشی دوره فراگیر شدند.
در قسمتی از این نامه آمده است؛ ما آموزگاران دیپلمه و دفترداران آموزش و پرورش گناباد که به عنوان فراگیر در کلاسهای مراکز تربیت معلم شهرهای فردوس و تربت حیدریه برگزار می شود خواستار انتقال این کلاسها به شهر خودمان گناباد هستیم.
در بخش دیگری از این نامه همچنین آمده است، اکثر افراد شرکت کننده در این دوره، 20 سال سابقه خدمت دارند که با یک هفته کار طاقت فرسا و تدریس در مدارس مجبورند برای شرکت در کلاس فاصله 100 کیلومتری این شهرها را در روز تعطیل طی کنند. به واقع با وجود پنج مرکز آموزش عالی و استادان مجرب در گناباد، رفت و آمد به فردوس و تربت حیدریه بی معناست.

  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( شنبه 85/8/27 :: ساعت 8:47 عصر )
»» گزارش قدس از عملکرد شورای شهر گناباد ؛ انتظارهایی که برآورده نشد

گزارش قدس از عملکرد شورای شهر گناباد ؛ انتظارهایی که برآورده نشد

 

حدود 113 نفر در پنج نقطه شهری گناباد برای سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود 41 درصد مربوط به شهر گناباد است که در میان داوطلبان شهری افرادی با مدارک دکتری، کارشناس ارشد و کارشناس دیده می شود.




یک شهروندگنابادی معتقد است: انتخابات سومین دوره شورای اسلامی فرصت مغتنمی است تا مردم اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و به افرادی رأی دهند که حرف و عملشان یکی باشد.
علی رستمی افزود: باید به کسانی رأی داد که به دور از گرایشهای سیاسی و منطقه ای، با توجه به این که منطقه در این چند سال دچار پدیده خشکسالی شده و از توسعه عقب مانده، فقط به جبران عقب ماندگیهای گذشته بیندیشند.
وی اضافه کرد: اگر برای توسعه و جبران عقب ماندگیهای گذشته تلاش نشود باز باید نظاره گر مهاجرت و انتقال سرمایه به دیگر مناطق کشور باشیم که این امر آینده خوشی برای نسل حاضر نخواهد داشت.
وی گفت: انتخابات خوب می تواند علاوه بر مزایای مادی و معنوی، حق شناسی نسل آینده را به همراه داشته باشد.
او اضافه کرد: امروز دعاگوی کسانی هستیم که در دهها پروژه از جمله قنوات تلاش کرده اند.
یکی دیگر از شهروندان خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که قانون بر عهده شوراها گذاشته مربوط به تصمیم گیری، سیاستگذاری و مدیریت کلان شهری است که باید نقش محوری داشته باشد و برای دستیابی به این مهم از نیروهای متخصصی در قالب کمیته های تخصصی بهره جسته که این مسأله یا در شوراها وجود نداشته و یا بسیار کم بوده است.
حسین علی محمدی افزود: از دلایل اساسی این امر می توان به دو مسأله مهم اشاره کرد، اول کمبود نیروی متخصص است که در شهرداریها معمولاً از کادری متخصص که در امر برنامه ریزی شهری دارای تجربه کافی باشند، استفاده نشده و همچنین عدم آشنایی اعضای شوراها با قوانین و فرایندهای حاکم بر سیستم اداری و نداشتن تجربه کافی و ضعف قانون باعث می شود که تلاش و کوشش آنان در پایان دوره موفق جلوه نکند.
یک فرهنگی نیز گفت: مشاوره در کارها بدون همکاری و حضور فعال و مؤثر عمومی امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین برای اتخاذ تصمیمات و اجرای برنامه های شورا همکاری مردم بسیار ضروری است، و اگر شوراها خواهان کاهش هزینه های سیاسی- اجتماعی اقتصادی فرهنگی برنامه های خود هستند باید زمینه مشارکت و همکاری عمومی را فراهم سازند.
یدا... رضازاده افزود: انتخاب شهردار مدیر و متخصص و خوشفکر وظیفه اعضای شورا است که گاهی شاهد کوتاهی در نوع انتخاب و تغییرات سریع جایگاه مسؤولیتی شهردار قبل از پایان یک دوره فعالیت بوده ایم. به طوری که این کاستی می تواند حرکت رو به رشد خدمات شهری را در روزگاری که تحولات آن سریع و اعجاب آور است، گاه متوقف کرده و موجبات نارضایتی مردم را همان گونه که در دو دوره گذشته شاهد بودیم، فراهم سازد.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( شنبه 85/8/27 :: ساعت 8:45 عصر )
»» کشف حجاب در گناباد

 

نام کتاب :  فرهنگ وخشونت – اسناد محرمانه کشف حجاب (1313 – 1322 )  سازمان اسناد ملی ایران 

  در این کتاب اسناد  محرمانه ی اداری آن دوران بر اساس ایالات و شهر هاو تاریخ هر نامه طبقه بندی شده است . نکات آموزنده  وزیبایی که در این کتاب موجود است از طرفی گویای شرایط اجتماعی و فرهنگی ان روزگار است از طرفی هم خواننده را با ادبیات اداری دوران را رضا خان آشنا می کند.
محقق کتاب در مقدمه آن به  مفقود و یا ناقض  بودن بعضی از  اسناد اشاره می کند ولی با در نظر نگرفتن این کمبود ها ، آمار وتعداد نامه خود بیانگر نتایج جالب توجهی می باشد.
ایالت خراسان بیشترین نامه نگاری را دارا می باشد ،با  حدود 96 نامه، شهرستان گناباد که موضوع مورد نظر ما می باشد 19 نامه از این کتاب را در بر می گیرد. این در حالی می باشد که مثلا:
   ایالت لرستان 2 نامه ، ایالت خورستان 3 نامه ، ایالت کردستان 4   .   نامه ، ایالت همدان 9  نامه ، ایالت مازندران  9 نامه ، ایالت فارس 13 نامه و  ایالت گیلان  16 نامه  داشته اند که بین مرکز و شهرستانها  رد وبدل شده است
 ... وخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل  !!!
   باید این حقیقت را پذیرفت که نسبت به کشف حجاب در همه جای این سرزمین یک  نوع نگاه  حاکم نبوده است  و مردمان هرمنطقه واکنش های متفاوتی نشان داده اند .
از این رو بی جهت نبوده است که بزرگترین مخالفت ها نسبت به کشف حجاب از سرزمین خراسان ( قیام مسجد گوهرشاد ) انجام گرفته است.
و رحمت خدا بر بزرگ مرد مبارزه با کشف حجاب، استاد بزرگ و همشهری  غریبمان " مرحوم علامه بهلول".
 مطالعه این صفحات که منتخبی از نامه های مربوط به گناباد است را به همه دوستان جوان توصیه می شود .

نامه اول
این نامه مربوط به کفیل گناباد است که در نامه های بعدی کذب مطالبش روشن میشود والبته خود او هدفش ازنوشتن آن را در انتهای نامه اش  آورده است

.نامه 310 کتاب (صفحه 172 )
 _حکومت گناباد به حکومت خراسان 26 دی 1314_
وزارت داخله ،  اداره حکومتی گناباد، نمره ای782، به تاریخ26 دیماه 1314، محرمانه.

  اولا قبل از عرض راپورت رفع حجاب این محل، مقدمه ای از وضع  حال و روحیات اهالی این محل را برای آگاهی خاطر مبارک به عرض می رساند.گناباد دارای سه قصبه است .جویمند (مرکز دوائر دولتی)، کاخک و بجستان که دو قصبه اخیر، اولی چهار ودومی هشت فرسخ از جویمند دور است. قصبات مزبور مرکز حداکثر از سه الی چهار هزار نفر جمعیت دارد که قسمت عمده آنها زارع وحدودی کاسب میباشند.
و در هیچ یک از قصبات فوق بااین که خیلی لازم بود ولی تا به حال مدرسه اناث تاسیس  نشده ، زن های قصبات مزبور شغلشان در منزل منحصر به نخ ریسی و کرباس بافی است که هم برای خود لباس تهیه می کنند و مازاد آن را هم به فروش می رسانند
و به قدری از تمدن دور می باشند که هنوز لباس زن های این محل عبارت از همان پیراهن کوتاه و شلوار بلند می باشد وچون کافه یا سینما یاتئاتر  واز این قبیل نقاط که تا اندازه ای روحیات و فکر آنها را باز می کند نداشته و گردشگاه هم ندارند که  اقلا تا اندازه ای در نتیجه ملاحظه و معاشرت با اشخاص با فهم تغییری در اخلاق و عادات آنها حاصل شود.
بر عکس در ماه محرم وصفر و مواقع دیگر که در مساجد روضه خوانی می نمایند، پای منبر آخوند های ده رفته ، همان اوهات و خرافات  حرف هایی که سال ها آنها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آنها از طفولیت شده است که که بی اندازه آنها را از تمدن  و تجدد دور نموده .
 خانهای  مامورین دوائر دولتی سابقا اگر در کوچه  های  جویمند عبور ومرور  می نمودند چون وضع لباس و چادر آن ها و پیچه ی آنها مخصوصا اگر کمی پیچه را باز می گرفتند به کلی بر خلاف سلیقه مردها و زنهای این محل بود وشاید حرف هایی در اطرافشان گفته می شد (زیرا چادر زنهای این محل از همان کرباس است که خودشان می بافند و معروف به چادر نخودی است و پیچه هم ندارد و به طوری روی خود را می گیرند که یک چشم آنها  هم درست دیده نمی شود)
خانم های مامورین هم به واسطه ی نبودن وسایل و ورزشگاه  وغیره کمتر از خانه بیرون آمده حتی معاشرت با یکدیگر را به جهاتی نمی کردند یا خیلی کم  می کردند غرض از عرض مقدمه فوق فقط برای آگاهی خاطر مبارک  از وضع حال و روحیات اهالی این محل بود که تا اندازه ای مستحضر شوند.
 ثانیا پس از وصول مرقومات فوق الذکر شروع به فراهم آوردن مقدمات کار نموده آقایان روسای دوائر ادارات را در منزل دعوت و ضمن صحبت های مختلف و اظهار مطالب زیادی مربوط به تجدد نسوان و معایب حجاب و محسنات رفع حجاب نموده وعموم آقایان حاضر شدند نیات دولت را به موقع اجرا گذارند قرار شد از این به بعد شب و روز با هم معاشرت نموده و دور هم جمع شوند
.... همچنین قرار شد  چون اهالی این محل خیلی از تمدن و تجدد دور هستند  برای روشن کردن  فکر آنها  هم صبح و هم عصر  خانم ها در کوچه های جویمند حرکت برای گردش نموده و قیدی به گرفتن صورت هم نداشته باشند.
 همین قسم اقدام شد و خانم ها  با چادر ولی رو باز در کوچه به عنوان گردش حرکت می کردند ضمنا  اداره شهربانی  نیز کاملا مراقب  روحیات و وضعیت  اهاتی بود
  و اهالی نیزکه  این قسم آزادی و گردش و وضعیت خارق العاده که تا به حال دراین محل نظیر نداشته  مشاهده  وتا اندازه ای در ذهن  و فکر آنها تاثیرات خوبی بخشید
.... در شب 23 دیماه  از آقایان روسای دوائر وخانم هایشان در منزل خود دعوت به عمل آْوردم . شب مزبور آقایان ذیل با خانمها و صبیه و همشیره شان حا ضر گردیدند.
 رییس شهربانی با خانمش ،  رئیس معارف  با خانم و همشیره اش ،  رئیس امنیه با خانمش. ،  رئیس احصائیه با خانمش ، رئیس پست و تلگراف با خانمش  ،  آقای دکتر نظام با خانم و صبیه  ، رئیس ثبت اسنادو (خانمش مدتی مریض و منع از حرکت شده بود )و بهرام پور وظیفه  با خانمش .
پس از حضور کلیه خانمها و آقایان فوق الذکر قبلا شرحی از بنده از محسنات رفع حجاب اظهار و خانم بنده رفع حجاب نموده و بالافاصله سایر خانم ها همگی حجاب خود را افکندند ، بی اختیار کف زدن های شعف انگیز از کلیه حضار شروع  شد  ودر ساعت  ده مجلس به دعاگویی ذات اقدس ملوکانه ارواحناه فداه خاتمه یافت و آقایان وخانمها به منزل خود رفتند.
در روز جمعه 26 دیماه ( امروز ) مجلس کنفرانسی خیلی با شکوه در اداره معارف تشکیل و قبلا از کلیه روسا و مامورین ادارات و خانم هایشان  دعوت شده و به کلیه اهالی قراء نیز اعلام شده بودکه در روز مزبور حاضر شوند .
بعد از ظهر روز مزبور کلیه خانم های روسای دوائر و کلیه مامورین دوائر دولتی که در جویمند بودند با خانم هاشان بدون حجاب حاضر شده بودند.
عده ی خانم ها ی بی حجاب  قریب 80 نفر و جمعیت زیادی هم از زن  ومرد  قریب 500 نفر در حیاط معارف و قریب سیصد نفر در پشت بام  بودند.
لوایحی که تهیه شده بودند، آقایان رئیس  ثبت اسناد و رئیس معارف و مدیر مدرسه قرائت نمودند.کنفرانس مذکور بی اندازه جالب  توجه و باشکوه بود وقریب سه ساعت طول کشید و محسوس بود که بی اندازه در روحیات اهالی  تاثیر نموده است.
 بک ساعت به غروب کنفرانس تمام و مجلس به دعا گویی ذات اقدس ملوکانه خاتمه یافت و خانمها و آقایان پس از خارج شدن از  اداره معارف در کوچه و خیابان به گردش پرداختند.
 در این مدت فدوی و رئیس معارف و رئیس شهربانی در موضع رفع حجاب ابن محل شب و روز زحمت کشیده و وسایل رفع حجاب به طوری که فوقا ملاحظه می فرمایید فراهم آمده است. البته اگر زحمات را قابل تشویق بدانند ، خواهند فرمود.
کفیل حکومت گناباد- علی فنونی




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( سه شنبه 85/8/16 :: ساعت 2:37 عصر )
»» وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

درباره علت نام‌گذاری گناباد، داوری های گوناگونی ابراز شده است. برخی آن را در اصل «گون آباد» مرکب از «گون» ترکی (به معنای‌خورشید) و «آباد» دانسته و نام را وسیله‌ای برای انتساب محل به خورشید دانسته اند. بعضی نیز آن را «گیو آباد» دانسته بر این باورند که گیو، پسر گودرز آن را بنا کرده است. دیگر آراء نیز هر یک نام شهر را به واژه ای منسوب دانسته اند. همانند «کان آباد» که به کان های موجود در منطقه اشاره می کند، و «گون آباد» که به فراوانی گیاه «گون» در محل دلالت دارد. گناباد را در گذشته «جویمند» نیز گفته اند. گناباد پیش از اسلام، گذرگاه درونی فلات ایران و بخش های خاوری آن، محل برخورد میدان جنگ لشگریان ایران و توران بوده است که «جنگ یازده رخ» در آن روی داده است. گناباد از مناطق کهن ایران است و بنای آن را به شاهان هخامنشی نسبت داده اند. این شهر درحدود سال 31 هـ . ق، به دست مسلمانان افتاد. در دوران سلجوقی و خوارزمشاهی آباد و از اعتبار و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. گناباد در دوره تیموریان نیز اهمیت داشت و بر پایه نوشته نورالدین لطف الله، سرشناس به حافظ ابرو، حاکمان ایالت قهستان در آن می نشستند. در همین دوره است که دومین مسجد دو ایوانی این ناحیه در بجستان ساخته شد. گناباد در اوایل حکومت صفوی، مدت ها محل نبرد بین ایران و اوزبکان بود، با این حال در این دوران، مورد توجه بود و گسترش یافت. بناهایی چون امام زاده سلطان محمد عابد (ع)، کاخک، مسجد جامع گناباد، آب انبار و کاروان‌سراهای شاه عباسی، بیان‌گر این داوری است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( دوشنبه 85/8/15 :: ساعت 5:7 عصر )
»» مشخصات جغرافیایی

شهرستان گناباد، با پهنه‌ای حدود 9715 کیلومتر مربع، در مرکز خراسان رضوی، از نظر جغرافیایی در 34 درجه و 21 دقیقه پهنای شمالی و 58 درجه و 42 دقیقه درازی خاوری و بلندی 1150 متر از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان های تربت حیدریه و کاشمر، از خاور به شهرستان خواف، از باختر به شهرستان فردوس، و از جنوب به شهرستان های قاینات و فردوس محدود است. آب و هوای گناباد به دلیل قرار گرفتن در کنار کویر و دوری از دریا، بیابانی و گرم وخشک است. بیش ترین درجه حرارت در این شهرستان، در تابستان، 47 درجه بالای صفر و کم ترین آن در زمستان، 17 درجه زیر صفر است. بخش های کوهستانی شهرستان گناباد جزء نواحی خوش آب و هوا و ییلاقی شمرده می شود و بلندی های میان سنو و کاخک برف گیر و زمستان ها پوشیده از برف است. میانگین بارندگی سالانه، حدود 160 میلی‌متر اندازه گیری شده است.
راه های مهم گناباد عبارتند از :
1- راه یزد – طبس – فردوس – گناباد، به درازای 675 کیلومتر
2- راه فردوس – گناباد، به درازای 72 کیلومتر
3- راه گناباد – تربت حیدریه – مشهد، به درازای 265 کیلومتر
 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( دوشنبه 85/8/15 :: ساعت 5:6 عصر )
»» کشاورزی و دام داری

فرآورده های کشاورزی گناباد و آبادی های پیرامون آن عبارتند از : غلات، گیاهان علوفه ای، عدس، ماش، لپه، سبزی، دانه‌های روغنی، محصولات جالیزی، چغندرقند، پنبه، زیره، زعفران، درختان میوه، چون سیب، گلابی، به، گیلاس، انار، انجیر، توت، انگور، زرشک، بادام، پسته، گردو، فندق.بیش‌تر خانواده های کشاورز، همراه با کارهای کشاورزی، گوسفند، بز، گاو،‌ شتر، و اسب نیز پرورش و نگاه‌داری می کنند. پرورش مرغ برای تولید گوشت، تخم مرغ، ‌و پر یکی از منابع مهم درآمد مردم این ناحیه به شمار می آید. در گناباد پرورش کرم ابریشم از گذشته رایج بوده است. در حال حاضر نیز پرورش کرم ابریشم رواج زیادی دارد. هم چنین با توجه به فراوانی باغ های میوه،‌ کشت شبدر و یونجه، زعفران،‌ … پرورش زنبور عسل رایج است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( دوشنبه 85/8/15 :: ساعت 5:6 عصر )
»» مکان های دیدنی و تاریخی

آرامگاه‌جغتای، امام‌زاده‌سلطان عابد، جامع‌عتیق جویمند، دژ دختر، دژ رستم، دژ فرود، گورپیران ویسه، گور میثور و مسجد جامع گناباد از مکان های تاریخی و دیدنی این شهرستان به شمار می روند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ( دوشنبه 85/8/15 :: ساعت 5:5 عصر )
   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انتقال وبلاگ
[عناوین آرشیوشده]